Jak obniżyć koszty puszczania muzyki w Twoim lokalu?
Muzyka puszczana w różnego typu lokalach jest dziś całkowicie normalnym zjawiskiem. Niewiele osób jednak wie, że przedsiębiorca ma obowiązek zapłaty za puszczaną muzykę. Warto wiedzieć, że istnieją sposoby na zmniejszenie wysokich kosztów, w tym opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Po co Ci muzyka w Twoim lokalu?
Wystrój wnętrz czy obsługa na wysokim poziomie, są elementem oddziaływania marketingowego na odbiorcę tak samo ważnym, jak muzyka puszczana w tle. Dom Badawczy Maison przeprowadził badania, w których 91% respondentów przyznało, że preferuje robienie zakupów w sklepie, w którym jest muzyka. To samo tyczy się również innych działalności jak np. restauracji, klubów fitness czy barów. Co ciekawe, ludzie słyszący w lokalu muzykę, która im się podoba, chętniej wracają do danego miejsca, polecają je znajomym, zostają tam dłużej i wydają więcej pieniędzy. Budowanie pozytywnego wizerunku marki jest długotrwałe, a pomóc w tym mogą właśnie wysokiej jakości utwory muzyczne. Osoby młodsze preferują głośniejszą i bardziej żywą muzykę, dlatego w sklepach dla młodzieży możemy usłyszeć właśnie taki jej rodzaj. Pozwala to na przyciągnięcie młodych osób i danie im do zrozumienia, że oferta sklepu skierowana jest właśnie do nich.
Prawne aspekty puszczania muzyki w lokalu
Warto wiedzieć, że przedsiębiorca puszczający muzykę w lokalu ogólnodostępnym ma obowiązek zapłaty wynagrodzenia na rzecz autorów muzyki. Obowiązek taki następuje do momentu, w którym to właściciel nie udowodni, że puszczana muzyka nie przynosi mu korzyści majątkowych, co jest praktycznie niemożliwe do wykazania. Spór w tej kwestii wygrywa więc najczęściej organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Jak zmniejszyć koszty puszczanej muzyki?
Istnieją firmy, które zajmują się produkcją oraz dystrybucją muzyki bez praw autorskich. Jest ona zwolniona z opłat za publiczne odtwarzanie dla organizacji takich jak ZAiKS, STOART ZPAV czy SAWP. Dostarczają one wysokiej jakości muzykę tematyczną w formie abonamentowej usługi lub w formie pakietów muzycznych do jednorazowego zakupu. Oszczędność przy wyborze takiej opcji to nawet 95%. Ponadto muzyka, którą oferują firmy, jest odpowiednio dobierana do rodzaju prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Z takiej opcji chętnie korzystają hotele, restauracje, kawiarnie, markety czy szkoły i placówki wychowawczo-dydaktyczne. Można znaleźć również ciekawą ofertę do wykorzystania komercyjnego w projektach multimedialnych, takich jak filmy czy pokazy.