Jaka muzyka wpływa na nastrój klienta?

Czy kiedykolwiek po wejściu do sklepu, kawiarni lub galerii handlowej zastanawiałeś się, dlaczego gra ten konkretny rodzaj muzyki? Badania wykazały, że konsumenci robią większe zakupy i dłużej, gdy w tle słyszą przyjemne dźwięki z głośników. Dzięki muzyce można uatrakcyjnić sklep będzie tak, że ludzie będą chcieli wrócić – nawet jeśli nie mają żadnych planów zakupu.

Muzyka – klucz do sukcesu przedsiębiorstwa

Muzyka jest ważną częścią każdego biznesu. Poprawia wrażenia klientów, odzwierciedla osobowość marki, a nawet może pomóc zwiększyć sprzedaż, jeśli jest właściwie używana. Jednak wielu właścicieli firm popełnia błąd, wybierając muzykę, która im się podoba, zamiast takiej, która przynosi efekty.  

Muzyka a zachowania zakupowe

Przez lata przeprowadzono wiele badań, które wykazały, jak puszczanie różnych rodzajów muzyki w tle może wpływać na zachowania zakupowe. Dociekania sugerują, że istnieją pewne cechy muzyki, które mogą wpływać na zachowania zakupowe w handlu: tempo, tonacja, głośność i gatunek. Niemiecka muzyka może przywoływać na myśl niemieckie jedzenie, podczas gdy muzyka francuska – wino, wieżę Eiffla i inne francuskie obrazy. Przed wyborem odpowiednich utworów do kawiarni w klimacie retro lub alternatywnej warto przeczytać recenzje płyt, żeby dopasować ją do konkretnych odbiorców.  

Jakie rodzaje utworów wybrać?

Wybór niewłaściwej muzyki może wpłynąć na niezadowolenie klienta, co spowoduje, że opuści dane miejsce bez chęci powrotu – co spowoduje zmniejszoną sprzedaż. Odpowiednia muzyka może jednak zachęcić ludzi nie tylko do pozostania w sklepie na dłużej, ale także zachęcić do powrotu. W jednym z badań sprawdzano różnicę w wydatkach konsumentów w sklepie z winami, gdy odtwarzano muzykę klasyczną w porównaniu z muzyką pop. Badanie wykazało, że w obecności muzyki klasycznej klienci wybierali droższe butelki wina. Dlatego, że klasyka kojarzy się z jakością i wyrafinowaniem.  

Muzyka bez praw autorskich

Jeśli prowadzisz mały biznes i martwią Cię opłaty – muzyka bez praw autorskich jest dla Ciebie rozwiązaniem. Co to oznacza? To brak procedur związanych z podpisywaniem umów, opłatami tantiem i innymi problemami związanymi z muzyką objętą prawem autorskim. Muzyka na wolnej licencji nie tylko zwalnia ze wszystkich czterech opłat do: ZAiKS, STOART, ZPAV i SAWP, ale także brzmi doskonale i nie zawiera w sobie reklam radiowych i wiadomości. W innych przypadkach wydawnictwo fonograficzne ma prawo żądać zapłaty za wykorzystanie utworów, ponieważ rozporządza ich prawami majątkowymi.